Toen het concept van de Q-highschool nog in de kinderschoenen stond kwamen vier hoofdthema’s naar voren:
- Open leersysteem
- Leren is groeien
- Regie bij de leerling
- Omdat het ertoe doet
Deze vier pilaren vormen ook vandaag de dag de basis voor technische beslissingen. Op de Q-highschool volgen leerlingen lessen in de vorm van modules, die in blokken van acht weken worden aangeboden. Binnen het thema “Regie bij de leerling” krijgen studenten de vrijheid om hun eigen leerroute samen te stellen uit het moduleaanbod.
Dit betekent dat leerlingen vier keer per jaar hun eigen modules kiezen, waarmee ze hun persoonlijke leerplan vormgeven. Ze worden hierbij begeleid om onrealistische keuzes te vermijden. Regie bij de leerling gaat hand in hand met eigen verantwoordelijkheid, maar ook de verantwoordelijkheid van de school speelt hierin een belangrijke rol.
Module overzicht
De applicatie bied een overzicht van alle modules die een leerling kan volgen. Zo kunnen ze een plan bedenken voor hun eigen leerroute. Dit betekent dat niet alleen de modules voor het volgende blok online staan, maar voor het hele jaar en soms zelfs verder. Binnen de Q-highschool zijn er drie leerlijnen: parcoursen, avonturen en trajecten. De parcoursen zijn (examen)vakken die leerlingen modulair kunnen volgen. Bij avonturen staat een eigen leervraag centraal in een vrij vorm van onderwijs en in de trajecten worden leerlingen weer op de rails geholpen.
Inschrijven
Naast het geven van een goed overzicht, is het ook belangrijk om leerlingen te begeleiden in het inschrijfproces. Zo geeft het systeem een waarschuwing als een leerling meer dan één module op één dag wil volgen (en dus waarschijnlijk overlap heeft). Verder kunnen docenten de vereiste voorkennis en eventuele bijzonderheden voor de modules opgeven. Zo krijgt de leerling bijvoorbeeld te zien dat ze een laptop nodig hebben voor een module.
Controle stap
Als een leerling zich heeft ingeschreven, komt deze inschrijving binnen het management team. Zij voeren een controle stap uit waarbij gekeken wordt naar of de leerling deze module wel mag volgen (aan alle voorkennis heeft voldaan) en of de leerling niet een andere module moet volgen. Zo zijn er ook verplichte modules die een leerling ergens in het traject moet hebben gevolgd.