Ga naar de inhoud

De Q-highschool

Een totaalpakket voor schooloverstijgend onderwijs

Een flexibele applicatie voor flexibel onderwijs

Samen met de Q-highschool ontwikkelen wij al zes jaar een innovatieve applicatie voor plaats- en tijdonafhankelijk onderwijs. 

Onze applicatie biedt leerlingen een gepersonaliseerde onderwijservaring waarin zij veel autonomie hebben. Ze kunnen hun eigen leerpad samenstellen en hebben uitgebreid inzicht in hun persoonlijke voortgang. 

De uitgangspunten

Maatwerk onderwijs

Bij maatwerkonderwijs staat de leerling centraal. Iedere leerling is uniek en volgt daarom een eigen leerweg.
De Q-highschool biedt alle leerlingen de mogelijkheid om een individuele leerroute te volgen.
Hierbij kunnen ze leren op verschillende manieren, zowel offline als online, en in diverse onderwijsvormen.

Flexibiliteit

Flexibiliteit is essentieel, zowel in het onderwijs als in de applicatie.
Daarom hanteren we de slogan: ‘een flexibele applicatie voor flexibel onderwijs’.
Beide versterken elkaar, en de applicatie ontwikkelt zich mee met de Q-highschool om het onderwijs continu te optimaliseren.

Regie bij de leerling

Leerlingen krijgen de vrijheid om zelf te kiezen wat ze willen leren of ontdekken, waarbij de applicatie hen begeleidt om onrealistische keuzes te voorkomen.
Zo kunnen ze zich op een manier ontwikkelen die aansluit bij hun individuele interesses en capaciteiten.

Proces-optimalisatie

De applicatie is eigenlijk nooit volledig af, omdat voortdurende optimalisatie van groot belang is. Gebruikerservaringen spelen hierbij een cruciale rol en worden actief meegenomen in het proces.
Dankzij onze Agile werkwijze verloopt dit optimalisatieproces soepel en efficiënt.

Onderwijskwaliteit

Kwaliteitsonderwijs en kwaliteit binnen de applicatie gaan hand in hand.
De applicatie biedt zowel leerlingen als docenten een duidelijk overzicht van de leerroute.
Leerlingen kunnen hun modules op een gebruiksvriendelijke manier volgen, en docenten krijgen daarnaast eenvoudig inzicht in de voortgang en kunnen gerichte begeleiding bieden.

Zorgplicht school

Scholen moeten elk kind een passende plek bieden, een thema dat centraal staat bij de Q-highschool.
Leerlingen kiezen hun eigen leerroute en kunnen extra ondersteuning krijgen door modules zoals ‘Boost Yourself’ en ‘Dare2Dream’.
Daarnaast geven docenten goedkeuring bij vakinschrijvingen, wat zorgt voor een extra laag begeleiding en controle.

Features

Modulair onderwijs

Leerlingen van de Q-highschool kiezen zelf modules en schrijven zich zelfstandig in. Daarbij verkrijgen ze informatie over vereiste voorkennis, speciale vereisten en worden ze gewaarschuwd bij overlappende modules. Docenten kunnen een verplichte vragenlijst toevoegen. Na goedkeuring door het organisatieteam ontvangen leerlingen automatisch een welkomstbericht.

Het lesplanning systeem

We hebben een lesplanning systeem ontwikkeld dat automatisch alle aanpassingen synchroniseert met de bijbehorende lessen. Deze planning hebben we precies zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de Q-highschool, door bijvoorbeeld extra nadruk te leggen op de verschillende onderwijsvormen zoals online, hybride of fysiek onderwijs.

De koppelingen 

Binnen de Q-highschool applicatie koppelen we met Microsoft Teams, Sharepoint, Outlook en Azure AD. Zo sturen we geautomatiseerde bevestigingsmails, synchroniseren wij teams en hebben leerlingen de mogelijkheid om eindproducten in te leveren via SharePoint.

​Het taxischema

Sommige Q-highschool leerlingen wonen ver van de locatie van de fysieke lessen. Voor hen is er een optie om per taxi vervoerd te worden. We hebben een algoritme ontwikkeld dat automatisch het beste taxischema opstelt waarbij leerlingen zichzelf kunnen inschrijven of uitschrijven voor deze taxiservice.

Documentgeneratie

In ons huidige systeem kunnen er meerdere documenten automatisch worden gegenereerd. Dit zijn rapporten over de inschrijvingen en beoordelingen, maar ook certificaten zoals bijvoorbeeld een akkoordverklaring, een moduleoverzicht en een certificaat voor de afronding van een vak. Daarbij zijn alle tabellen binnen het systeem als Excel bestand te downloaden.

Datamodel

Datamodel Q-highschool applicatie

Case study: Q-highschool

Achtergrond

Toen de Q-highschool net één jaar bezig was ontstond de vraag om een manier te verzinnen waarop leerlingen zich zelfstandig konden aanmelden voor modules. Via zijn informaticadocent werd Steven Bronsveld geïntroduceerd bij de Q-highschool. Hij was niet lang daarvoor zijn eigen bedrijf begonnen en op zoek naar een zomerproject.

Zo begon de bouw van de Q-highschool applicatie. Na een zomervakantie stond de eerste versie van de software, waarin leerlingen zich (via hun school-account) konden aanmelden voor modules van de Q-highschool! Dit was de eerste stap in een ontwikkeltraject dat tot op heden nog doorgaat.

De applicatie heeft zich daarna in rap tempo ontwikkeld om de organisatie van de Q-highschool te stroomlijnen. Zo kregen ook docenten toegang om lesplanningen te maken en beoordelingen te geven. De managementinformatie werd verbeterd en er kwam een koppeling met Microsoft Teams.

Over de jaren is de applicatie gegroeid naar een volledig leerlingvolgsysteem waarmee de innovatieve concepten van de Q-highschool verwezenlijkt werden.

Tijdlijn

Start bouw applicatie

Livegang inschrijfmodule (V1.0)

Livegang beoordelingen (V1.2)

Eerste taxi poging (V1.5)

Gegevens pagina (V1.6)

Verbetering functioneel beheer (V1.7)

Ontwikkeling informatica curriculum

Automatisch aanmaken MS Teams (V1.8)

Publicatie van lesflits lesaanbod pagina

Generatie van portfolio & modulecertificaten

Portfolio pagina

Vormgeving verbeteringen

Digitalisering van het PTA

Opslag examenvakken

Causale geslotenheid applicatie (beheerfuncties)

Eidos integration (V1.20)

Akkoordverklaringen (V1.21)

Parcours route checker

Verbeterde logging (V1.23)

Aanwezigheid & taxi schema (V1.24)